Január 24-én, szombaton este indul az M1-en az első elődöntőjével A Dal 2015, az Eurovíziós Dalfesztivál hazai előválogatója.
A zsűriben idén Rúzsa Magdi, Csiszár Jenő, valamint Rákay Philip mellett Pierrot eMeRTon-díjas zeneszerző, előadó, dalszövegíró, producer szerepel. Az ötödik zsűritag a közönség lesz, a nézők idén egy új mobilalkalmazás segítségével pontozhatják a produkciókat.
A zsűri és a közönség együtt dönt
Zsűritagként döntöttél már tehetségek sorsáról a Megasztár első és második szériájában. Azóta eltelt tíz év. Miért vállaltad el a felkérést, amikor A Dal készítői ismét ítésznek hívtak?
A felkérés szerint a szakvéleményemre volt szüksége A Dal című műsornak, ahol olyan profi előadókat és dalaikat kell véleményeznem, akik az idei Eurovíziós Dalfesztiválra jelentkeztek. Ez a feladatkör csak formailag hasonlít arra, amit tíz éve elhagytam, azaz a tehetségkutatás zászlaja alatt működő kalózhajókat. Annyira más a szerepkör, hogy még az első adás előtt néhány nappal is bizonytalan vagyok, hogyan működik majd mindez, hogy viselkedem majd kritikusként. Nagyon örülök annak, hogy a műsorszerkesztők a döntést megosztották a zsűri és a nagyközönség között, mert így egy kicsit kevésbé nyomasztó a felelősség.
Vannak olyan vélemények, amelyek szerint A Dal a tehetségkutató műsorok, így a Megasztár, az X-Faktor, a Voice versenyzőinek olvasztótégelye, és néhány szereplőtől eltekintve nem mutat fel új tehetségeket. Mi erről a véleményed?
A kereskedelmi televíziók műsorai az elmúlt évtizedben óriási tömegben és felelőtlenül zúdították a közönségre, de a szakmára is a félkész, felkészületlen, ezzel szemben a műsor során jobbára megvezetett, önértékelésében megzavart énekeseket, akik a show után kétségbeesetten keresni kezdték a helyüket, igyekeztek valahogy megtapadni a nekik kijelölt pályán. Magyarországon ez úgy néz ki, mintha egy amúgy is gyéren termő vidékre még egy vagonnyi kecskét eresztenének. Ezekkel a hatásokkal a műsorkészítők mit sem törődtek és törődnek.
Viszont tény, hogy kialakult egy sajátos, aránytalan állapot. Miért csodálkoznánk hát, hogy egy ilyen dalversenyen hasonló összetételű a versenyzők gárdája? Viszont nekünk, ítészeknek nem dolgunk különbséget tenni az előadók “származása” között. Ők ma már önálló előadókként, saját dalokkal érkeztek, azt kell elbírálnunk, hogy jó minőségű-e a produkciójuk, azaz méltó-e az ország képviseletére, vagy sem.
A 2015-ös A Dalba bejutott például Tóth Vera, Mujahid Zoltán vagy Dér Heni, akiknek a produkcióját annak idején már értékelned kellett. Tudsz-e ilyenkor teljesen objektív lenni a produkciójukkal – egyáltalán kell-e annak lenni?
Egyrészt kénytelen vagyok objektív lenni, amennyire az egy zenemű megítélésével szemben csak lehetséges. Ugyanis ez a feladat, amire felkértek. Emellett az is természetes, hogy egy dal vagy előadás érzelmileg is hat ránk. Ez a popzene sajátossága. A személyes kapcsolatból fakadó szubjektív benyomásokat pedig ilyenkor félre kell tenni – Heni, Zoli vagy Vera is ismer annyira, hogy tudja, “kegyelempontokra” nem számíthatnak tőlem. Most nem is igazán őket, hanem a versenydalukat fogom értékelni. Mindazonáltal a saját pontozási szisztémámban meghagytam egyetlen pontocskát arra a célra, hogy egy olyan dalt, ami mellesleg nekem személyesen is tetszik, azzal megjutalmazzam.
Sok szempont alapján lehet mérlegelni, ki melyik dal mellett teszi le a voksát, hogy képviselje az országot idén Bécsben az Eurovíziós Dalfesztiválon. Van, akinél például a legtöbbet az nyom a latban, hogy megállja-e a helyét nemzetközi szinten, más szerint az egyediség a legfontosabb. A válogatás során nálad milyen szempontból alakult ki az elődöntősök közül a kedvenceid listája?
Zene és zene között nagyon nehéz különbséget tenni, főleg, ha minőség tekintetében hasonlóak, csupán műfaji különbségek dominálnak. A körte és az alma esete, ugye… A szempontrendszert valamelyest a Nagy Fesztivál karaktere adja meg, de azért az sem teljesen egyértelmű. Épp ezért sok paramétert kell figyelni egyszerre. Az egyik valóban épp az egyediség, az, hogy műfaján belül kiemelkedő vagy legalább érdekes vagy friss legyen. Magyarországon évtizedek óta a nyugati trendek másolása, adaptálása történik. Egy európai fesztiválon azonban ez kevés. Még akkor is, ha tudjuk, a végső pozíció nem csak zenei szempontok alapján dől el. A részvétel, a képviselet akkor is megtörténik, ha a mezőny hátsó részében végez a dalunk. Arra akkor is büszkének kell lennünk.
A dalválasztó verseny első tíz fellépője január 24-én Tóth Vera, Antal Timi, Dallos Bogi, Farkas-Jenser Balázs, Magyar Bori, Szakács Gergő és Szűcs Gabi, valamint három együttes, az MDC, a PASSED és a Karmapolis lesz, ők mutatják be versenydalukat.
Orbán Violetta
Az eredeti cikk itt olvasható.